Bestuurs nieuwtjes
Zaterdag 19 november 2022
Voor degenen die voor de eerste maal kennismaken met deze informatiebrief: Het bestuur probeert op deze wijze de leden zoveel als mogelijk te voorzien van informatie rondom onze biljartvereniging maar deze brief vervangt de website niet. Dus raadpleeg ook de website (biljartdcdrachten.nl).
Ledenadministratie:
Deze maand mochten we verwelkomen als nieuwe leden Gerard Dellepoort, Arie Douwsma en Pieter Kailola. Heren van harte welkom en we hopen dat jullie snel vertrouwd raken in ons mooie biljartcentrum. We tellen op dit moment 82 leden!! Op naar de 90 per einde 2022.
Contacten met het bestuur van de UKK (de eigenaar van ons pand)
Periodiek wordt er door de beide besturen van gedachten gewisseld over "het reilen en zeilen" . Beiden partijen vinden het van groot belang dat met regelmaat wordt gesproken over de wisselwerking kerk-biljartgebeuren. Het mag opgemerkt worden dat de contacten constructief en plezierig verlopen.
Deze keer is er met name gesproken over de mogelijkheden om gezamenlijk subsidieverzoeken in te dienen richting bij de Gemeente, Provincie (IMF) om energiebesparende acties te ondernemen. (Kort geleden mochten we een energiecoach verwelkomen die een rapport zal opmaken over de huidige stand van zaken).
Het belang daarbij is voor beide partijen duidelijk.
Bestuurlijke zaken
Kortgeleden werd deelgenomen aan de beweegmarkt waar Geert Popma op ons verzoek tijdelijk een biljart heeft geplaatst (gesubsidieerd door het Sportbedrijf). Daar hebben velen kennis kunnen maken met de biljartsport en is "Van Acquit" op de kaart gezet.
Komende dinsdag (22 november) staat een overleg gepland met de coach Sport en Bewegen die ons zal bijstaan bij diverse acties op het gebied van sponsoring, ledenwerving etc.. Op 4 januari staat een biljart middag gepland voor vrouwen. Daarvoor zal binnenkort promotie worden opgezet.
Ook worden we begeleid door een coach die door de RABO wordt bekostigd. Met regelmaat wordt het bestuur gevoed met adviezen over het beheer van een biljartcentrum. Leerzaam maar ook een "aardige" invulling van vrije tijd.
Contact wordt gelegd met de desbetreffende wethouder van de Gemeente Smallingerland om onze activiteiten te sponsoren. Tijdens de opening in augustus werd al door ons aangegeven dat de Gemeente voor ons een belangrijke partner is en blijft. De wethouder stond daar positief tegenover. We zullen zien.
Het financieel perspectief (waarin onder meer een aanzienlijke verhoging van de energielasten zichtbaar is) geeft alle reden "aan de bel te trekken". Daarbij willen wij wel opmerken dat een perspectief wel in de juiste proportie gezien en gelezen moet worden. Een ieder kan daarover ten alle tijde contact leggen met de penningmeester en/of de voorzitter.
Als bestuur vinden we het wijs de juiste volgorde aan te houden:
Lezen > begrijpen/vragen > conclusies verwoorden.
De interne competitie kan met instemming van degenen die het betreft ook op een woensdagavond worden gespeeld. Spelers die dat wensen kunnen dat onderling regelen (van belang voor degenen die overdag nog verplichtingen hebben). Degenen die zich nog willen opgeven voor de interne competitie: Inschrijven kan nog steeds op de lijst op het publicatiebord.
Binnenkort zullen we "gedragsregels" publiceren om de algemene gang van zaken te structureren (schoonmaak van vloer en biljarts, keuken etc.).
Tot op heden wordt dat gedaan door degenen die zich "geroepen" voelen maar wij allen voelen ons betrokken en dat betekent "vele handen . . . etc".
Website en alles wat daarmee te maken heeft:
Onze steun en toeverlaat Jan Stavast kent ook zijn grenzen en het zou heel erg mooi zijn dat hij een secondant aan zijn zijde krijgt.
Graag komen wij in contact met iemand die affiniteit heeft met deze werkzaamheden. Binnenkort moet er een nieuwe website worden ontwikkeld etc.. Dus een oproep aan alle leden!! Maar ook een familielid of kennis kan natuurlijk een oplossing zijn.
Verloting 20 december
Na de annonce-wedstrijd zal de traditionele verloting weer worden gehouden. Binnenkort worden de loten daarvoor weer verkocht en we houden op een feestelijk spektakel met een grote opkomst.
Afsluiting van de week
Het bestuur luistert naar alles wat hen bereikt en doet zo mogelijk wat goed is voor de leden.
Elke vrijdag vanaf 15.00 uur is er gelegenheid voor een gezellig samenzijn om de onderlinge binding nog steviger te maken. Een hapje en een sapje/biertje/wijntje wordt geregeld. Dat allemaal in combinatie met een creatief en ontspannen biljartspel. Jullie en wij zijn benieuwd
We starten daarmee op vrijdag 25 november.
En dan ........
De algemene ledenvergadering op 1 december (aanvang 14.00 uur)
We hopen elkaar dan te mogen begroeten!! De agenda met bijbehorende stukken is reeds door de secretaris verzonden en de stukken liggen ter inzage in de biljartruimte. Op verzoek worden deze (digitaal) toegezonden.
Dit jaar dus een vergadering op 1 december (vanwege de voorgestelde wijziging statuten en de begroting) en in 2023 op 25 april: 19.00 uur.
De begrotingsvergadering zal vervolgens in het jaar 2023 worden gehouden na de annonce in december 2023.
Graag wens ik jullie tot slot allen veel biljartplezier en mochten er vragen/opmerkingen zijn dan graag richting het bestuur.
Met vriendelijke groet,
namens het bestuur,
Henk Nouta, voorzitter
Donderdag 3 november 2022
Beste clubleden
De frequentie van de nieuwsbrieven neemt wat af hebben jullie al kunnen constateren!
Maar ik hoop dat de inhoud daarvan nog steeds informatief is en voorziet in behoefte en verbindend werkt met als doel Actief te blijven in Acquit
Leden(administratie):
In de maand oktober mochten we Sieger Dantuma verwelkomen als nieuw lid. Van harte welkom Sieger. Daarnaast staan er nog een paar andere belangstellenden klaar en "krijten hun topje" om Van Acquit te gaan. We hopen ook hen binnenkort te kunnen begroeten.
Helaas kregen wij ook twee afmeldingen van Simon Huitema en Geert Posthuma. Onze secretaris heeft gereageerd op deze afmelding. Hoewel een ieder daarvoor een respectabele reden heeft, blijft, dat het nemen van afscheid van deze leden bijzonder jammer is !!!
Maar !!! ...............: Van harte welkom Simon en/of Geert wanneer de omstandigheden zich wijzigen.
Hoewel niet altijd bekend is wat er onder de clubleden "speelt" toch wat ons bereikt. In alle gevallen wordt de "lief en leed" commissie (Henk van der Land en Renze van der Leij) geïnformeerd:
(publicatie via deze nieuwsbrief is altijd met instemming van de betrokkene)
Jaap de Vries moest afgelopen maandag worden geopereerd aan een tumor in het hoofd. Zeer zorgwekkend maar uit de laatste berichten blijkt dat er hoop is op een herstel. Jaap en Froukje (en bern) sterkte en hopelijk zien wij Jaap (en Froukje ?) spoedig weer aan de biljarttafel.
Rabo clubsupport en energie
Leden met een financiële relatie met de RABO konden stemmen op Van Acquit met als resultaat dat dit de club een bedrag heeft opgeleverd van € 167,70. Prachtig en dank aan degenen die hebben meegeleefd via deze stemming. Alle inkomsten dragen uiteindelijk bij aan het warme gevoel bij Van Acquit.
Als leden werken we allemaal aan dat warme gevoel maar helaas lijkt het dat we "uitgekleed" worden door de hoge energielasten. We zijn daarover best wel bezorgd en doen er alles aan om het energieverbruik in de gaten te houden.
A.s. dinsdag wordt er een energiescan uitgevoerd en wordt zeer binnenkort een warmtemeter aangebracht. Voor de ramen is door enthousiaste leden folie aangebracht. We blijven werken aan een zuinig energiegedrag!
Toegang tot onze accommodatie
Men moet soms lang broeden om resultaat te ervaren. En dat broeden was mogelijk door de vele vrijwilligers die zich hebben ingezet als "vrijwilliger van de dag". Daardoor konden vele leden ongestoord de biljartballen de weg wijzen die ze eigenlijk zouden moeten volgen. Hartelijk dank aan allen die zich de afgelopen periode hebben ingespannen!!
Zeer plots is het spreekwoordelijke "ei" uitgekomen en de vrucht gedraagt zich als volgt:
Vanaf heden (of liever gezegd vanaf begin deze maand) is de toegangsdeur te openen met een sleutel die op verzoek verstrekt wordt door onze penningmeester/sleutelbewaarder (Dick). De borg hiervoor is € 10,--.
Leden die een sleutel verkiezen (en een aantal hebben die al geruime tijd) tekenen een sleutelovereenkomst waarin een aantal spelregels zijn verwoord. Uiteraard zijn sleutelhouders zich bewust van de verantwoordelijkheid die daarbij hoort. Dat willen we ook netjes vastleggen. Binnenkort krijgen jullie via Dick een sleutelovereenkomst ter tekening (met een kopie voor "onder het kussen")
Na het openen van de deur valt de deur terug in het slot zodat de volgende bezoeker deze alleen kan openen met een sleutel. Degenen die geen sleutel hebben kunnen hun visite kenbaar maken met een druk op de deurbel. De deur wordt dan opengedaan door een mede-clublid. Is er niemand aanwezig dan . . . helaas.
Aan de leden die het gevoel krijgen dat ze als laatste de biljartzaal verlaten de vraag: Verlaat de zaal op een verantwoorde wijze! Dus alle lichten uit en de biljarttafels afdekken. We blijven allen verantwoordelijk voor "ons kindje met de naam Van Acquit" !!
Gasten
We blijven een vereniging of beter gezegd een "biljartcentrum" die in het centrum van Drachten velen in de gelegenheid willen stellen gezellig samen te zijn om een praatje te maken en een kop koffie te drinken. Uiteraard met een accent op de biljartsport.
Gasten zijn welkom maar alleen met een clublid!
Voor gasten die zich willen oriënteren op een lidmaatschap is uiteraard geen bijdrage verschuldigd. Van hen wordt verwacht dat zij zich in verbinding stellen met een bestuurslid. Voor gasten die incidenteel gebruik maken van de accommodatie is een bijdrage verschuldigd (zie publicatiebord).
Bestuur
In de afgelopen periode is door de leden met enthousiasme gewerkt aan een zichtbaar mooie accomodatie. Ook op dit moment staan er nog vele voornemens "op de rol". Als bestuur hebben we gemeend daarvoor versterking in te huren.
Op verzoek heeft Hans Hulkenberg toegezegd het bestuur te willen en kunnen aanvullen. Dank Hans!! De vervolgstap is zijn toezegging te toetsen in de ledenvergadering die wordt gehouden op 1 december a.s.. De agenda daarvoor is in voorbereiding en zal tijdig worden toegezonden.
Met vriendelijke groet,
namens het bestuur,
Henk Nouta, voorzitter.
woensdag 5 oktober 2022
De maand september ligt achter ons en kon afgesloten worden met een OPEN DAG die voorzag in een behoefte aan ontspanning en ontmoeten. Tussen de bekende gezichten (met hun partners) mochten we geïnteresseerde bezoekers ontvangen en kennis laten maken met onze sport. Wat dat zal opleveren voor ons ledenbestand is nog even afwachten maar laten vooral terugkijken op een mooie dag die het waard is om herhaald te worden.
In elk geval staat de teller van het ledenaantal op 80 !
Toegang tot de biljart accommodatie
In de vorige nieuwsbrief werd nog enthousiast geschreven over een pasjessysteem. Inmiddels is ons gebleken dat ingewikkelde softwarematige handelingen deze keuze negatief beïnvloeden. Wij kiezen voor eenvoud!
Op dit moment wordt driftig nagedacht over het ter beschikking stellen van een toegangssleutel aan alle leden die dat wensen. Daarvoor zal dan ook een borg worden gevraagd.
In dat geval wordt er gekozen voor een zelfsluitend slot op de voordeur (geen deurknop meer aan de buitenkant). Uiteraard is er een bel die aangeeft dat men naar binnen wil.
Vooralsnog is de huidige regeling met vrijwilligers met een maand verlengd en is er dus gelegenheid een goed afgewogen besluit te nemen. Wordt dus vervolgd.
Bij de voordeur wordt een lamp geïnstalleerd door Jappie Knol en Hans Hulkenberg met een bewegingssensor. Dit voor de donkere dagen. Het bewegen van de leden wordt dus al bij de voordeur gesignaleerd en niet alleen bij het biljart 😅.
CV-installatie; ramen; geluidsoverlast: De verwarming staat aan om tijdens de openingstijden de zaal op een redelijke temperatuur te krijgen. Gelet op de gasprijs moet hier zorgvuldig aandacht aan worden geschonken. Het verbruik wordt in de gaten gehouden en vooreerst zullen de ramen worden voorzien van zgn. kozijnfolie. Het geluid in de zaal heeft ook onze aandacht.
Een ieder heeft weer een seintje gekregen dat de interne competitie weer wordt opgestart! Prachtig en bij voorbaat dank aan de organisatie daarvan.
In de FFBC-libre wordt dit jaar gespeeld met teams van 8 of 9 personen (afhankelijk van de tegenstander). Wanneer er thuis wordt gespeeld zijn er 3 biljarts bezet (i.p.v. 4) en dus 2 beschikbaar voor vrij spelen.
Op het inschrijfformulier wordt gevraagd of je beschikbaar bent voor de ochtend of de middag. Wanneer die vraag niet wordt aangekruist gaan we er van uit dat je de gehele dag inzetbaar bent. De volgende thuiswedstrijd is 10 januari 2023 (het inschrijfformulier wordt t.z.t. opgehangen). Eerst zijn er uitwedstrijden tegen Franeker op 25 oktober en Burgum op 6 december.
Voor de woensdagavondcompetitie hebben zich voldoende leden aangemeld die binnenkort via de mail worden benaderd.
zaterdag 24 september 2022
Fietsend door Drachten en wijde omgeving zien we aanwijzingen om op vrijdag 30 september naar de OPEN DAG van onze biljartclub te gaan. Uiteraard is een ieder van harte welkom tussen 12.00 en 20.00 uur.
Een aantal vrijwilligers staat klaar om onze gasten enthousiast te maken voor een ontspannen toekomst bij onze club.
Waar we op kunnen rekenen is op dit moment nog een verrassing. Maar de biljarters waarop we normaliter altijd kunnen rekenen moeten toch wel even rekening houden met beperkte mogelijkheden om vrijdagmiddag de keu uit het rek te halen. Gasten gaan nu even voor! Een verzoek aan een ieder hier rekening mee te houden.
Met grote regelmaat zijn alle vijf biljarts bezet en dat is prachtig! Het publicatiebord is weer verrijkt met deelnamelijsten voor diverse toernooien en de aanmelding is optimaal. Zoals bekend start de interne competitie weer na het kerstreces.
Ook de openstelling op woensdagavond begint te wennen en dat lag in de verwachting! Om die woensdagavond (en hopelijk binnenkort een tweede avond) nog mooier te maken wordt op 1 november gestart met een aansprekende leuke competitie gedurende de maanden november en december (totaal 8 avonden). Deelnemers hiervoor kunnen zich voor 3 oktober melden via dit mailadres ([email protected]). Er wordt verwacht dat zij tenminste vijf avonden (van de acht) aanwezig zijn. Er wordt gespeelt op 4 van de 5 biljarts en gekozen kan worden voor Libre en/of driebanden. Na de aanmelding kan worden bekeken of de voornemens ook uitgevoerd kunnen worden.
Bij deze competitie is winnen/verliezen niet van belang maar de gemiddelde ontwikkeling van het eigen moyenne is van doorslag om uiteindelijk een rangorde te presenteren met daarbij een passende afronding op de laatste woensdag (20 december).
Deelnemers die zich hebben gemeld zullen tijdig worden benaderd over "het hoe en wat" (meer informatie? >> neem even contact op met henk nouta M. 06-45596417).
FFBC - libre: Dit jaar wordt er in de FFBC-libre gespeeld met teams van 8 i.p.v. 9 personen. Bij "thuis-spelen" zijn er 3 biljarts (i.p.v. 4) bezet en blijven er dus 2 vrij.
Let op: Heb je je ingeschreven voor thuis-wedstrijden dan is het van belang aan te geven of je 's morgens of 's middags wilt spelen. Hier zal de wedstrijdleiding rekening mee houden. Ontbreekt die keuze dan is de keuze aan de wedstrijdleiding. De eerste thuiswedstrijd is 4 november!
Toegang tot de biljart accommodatie:
Met dank aan de vele vrijwilligers voor het beheer van de accommodatie tijdens de afgelopen periode nemen we binnenkort afscheid van die oplossing. Het bestuur heeft besloten dat de buitendeur binnenkort alleen geopend kan worden via een toegangspas. Het risico dat de zaal open is terwijl er geen leden zijn is te groot op een plek in het hartje van het centrum. Degenen die hiervan geen gebruik kunnen of willen maken kunnen zich melden via een bel bij de voordeur. De deur wordt dan geopend door inmiddels aanwezige leden. Normaliter sluit de deur na binnenkomst waarmee de toegang voor onbevoegden wordt geblokkeerd.
Naast de installatiekosten van het systeem kost een toegangspas € 15,--. Het bestuur heeft besloten een pas te verstrekken aan die leden die dat wensen. Daarvoor zal dan een borg worden gevraagd ter grootte van € 10,--. Bij vervanging wordt € 15,-- in rekening gebracht.
Realisatie: Op dit moment is het nog niet duidelijk wanneer e.e.a. gerealiseerd wordt. Het kan dus zijn dat er nog een beroep moet worden gedaan op vrijwilligers in de maand oktober (of een deel van die maand).
Aanvullende informatie volgt wanneer duidelijk wordt wanneer het systeem operabel is.
Ledenvergadering 1 december 2022
Het is al eerder in de nieuwsbrief aangegeven. Nogmaals! Omdat wij het als bestuur belangrijk vinden dat onze club gedragen wordt door de leden. Leden die zich inspannen om naast de prachtige biljartsport het mogelijk maken te ontspannen en te ontmoeten.
Een commissie bestaande uit Sipke Lindeboom, Klaas van der Veen, Kees Kooijman en Henk Nouta bereid het voorstel voor om te komen tot een Statutenwijziging. Dit voorstel zal op 1 december worden voorgelegd aan de leden.
Inmiddels zijn alle financiële toezeggen (MOS, Gemeente Smallingerland, Mienskipsfûns) ontvangen door de penningmeester en kan "de balans" worden opgemaakt na een enerverende periode van aanpassingen in ons clubgebouw. Wij nemen ons voor op 1 december een begroting 2023 te presenteren, een financieel perspectief voor de vervolgjaren en de voorlopige jaarcijfers 2022.
Sponsoring blijft van belang maar lijkt arbeidsintensief. Mochten er leden zijn die de woorden "lijkt arbeidsintensief" kunnen ombuigen tot "blijkt rendabel" dan zijn die leden van harte welkom bij een bestuurslid. "Velen schouders kunnen de last veranderen in een donsveer"!!!
Suggesties, opmerkingen ? Kortom alles wat kan bijdragen om het leven rondom een biljarttafel te vergroten? Trek een bestuurslid aan "de jas"!
Met vriendelijke en sportieve groet,
namens het bestuur,
Henk Nouta